Інтегроване заняття в старшій групі "Без води нема життя"

Програмовий зміст.

  • розширювати уявлення дітей про значення води, про стан води, властивості води – рідини (текуча, не має форми, розширюється під час нагрівання, стискається під час охолодження);
  • формувати досвід ухвалення екологічно правильних рішень, екологічної культури та свідомості;
  • формувати уявлення про кругообіг води в природі та способи її охорони і збереження, про цінність води для людей;
  • формувати вміння планувати способи виконання окремих дослідів за зразком, виконувати безпечні досліди, узагальнювати і робити висновки про способи виконання дослідів;
  • виховувати пізнавальний інтерес, самостійність,прагнення берегти й охороняти природу, зокрема воду.

Попередня робота:
спостереження за водою під час миття рук та умивання; розглядання ілюстративних матеріалів про кругообіг води в природі; читання художніх творів за темою.

Матеріал:
Слайд 2 «Кому потрібна вода», слайд 3,4 «Де є вода в природі?», слайд 5,6 «В якому стані буває вода?», слайд 7 «Кругообіг води в природі», слайд 8 «Наша велика планета Земля», слайд 9 «Збережемо воду - збережемо природу», слайд 10 «А вода - це справжнє диво», склянки з водою;глобус, марганцівка, сіль, цукор, крейда, пісок, олія.

Хід заняття

І. Організаційний момент.
На столі стоїть скринька.
Вихователь.
Поштова скринька чарівні
Листа нам знову принесла.
Від кого ці листи, я теж не знаю.
Увага! Скриньку відкриваю!

Дістаю краплинку, на ній загадки.

Пухнаста вата, летить крилата.
Чим вата нижче, тим дощик ближче. (Хмара)

Усі рослини й тварини вживають,
У кожній хаті її мають. (Вода)

Вихователь. Про що ці загадки? Чому так говорять: «Без води не було б життя на землі» (Відповіді дітей). Де ми зустрічаємо воду в природі? (Слайд 1, 2, 3, 4). Молодці, правильно відгадали.

ІІ. Основна частина.

Вихователь. Сьогодні наша Краплинка познайомить вас із властивостями води. Отже, вирушаємо на зустріч! Краплинка хоче навчити вас проводити досліди.

Дослід 1.
У кожної дитини стоїть склянка з водою. Потрібно перелити її в порожню Що ми побачили? (Вона ллється, тому вода - рідина, вежі тече).

Дослід 2.
А зараз ми спробуємо дізнатися, чи має вода форму. Я наллю води на скло. Що з нею сталося? Чи має вода форму? А тепер візьму різні за формою посудини: склянку, вазу, колбу. Я наллю в кожну з них воду. Що ви помітили? (Вона набуває форми того предмета, у який налита).

Дослід 3.
У склянку з водою опустіть ложку. Чи добре її видно? Що можна сказати? (Вода прозора).

Дослід 4.
Яка вода на колір? Отже, вона . . . безбарвна.

Дослід 5.
Визначте, чи має вона запах. (Без запаху)

Вихователь. А чи має вода смак? (Ні). А зараз ми проведемо ще дослід і спробуємо нашу водичку на смак.

Дослід 6.
Розчинити у воді сіль, цукор та додати лимонного соку. Смак води залежить від того, що в неї додано.

Дослід 7.
Додати до води марганцівку, крейду. Вода може міняти колір.

Вихователь. Ми познайомилися з властивостями води. То в якому стані буває вода? (Слайд 5)
Вихователь. Ось і завершилася наша перша зустріч з краплинкою.

Турнір Всезнайок

Вихователь. А зараз Краплинка пропонує нам відпочити і перевірити свою ерудованість. Дайте відповідь на запитання.
- Ім'я королеви, яка живе в королівстві снігів? (Снігова)
- Казкова вода, яка все оживлює? (Жива)
- На кого хотів бути схожим Вінні-Пух? (На хмаринку)
- Звідкіля було нелегко тягнути бегемота? (З болота)
- В чому замерз вовчий хвіст? (В ополонці)
- Яким стане білий заєць, якщо його скупати в Жовтому морі? (Мокрим)
- Які ідуть опади, якщо у погоди погіршився настрій? (Дощ)

Вихователь:

Ось і наша краплинка запрошує нас до подорожі. Послухайте розповідь про пригоди, що сталися з краплинками води, і допоможіть пояснити, чому вони відбулися. (Слайд 6)
У синьому морі плескалися краплинки води. Пригріло ясне сонечко і краплинки випірнули на поверхню погрітися. Але раптом вони стали легкими-легкими і . . . як ви гадаєте, що сталося? (Вони перетворилися на пар і піднялися вгору).
З кристаликів та краплинок утворилася хмара. Але краплинкам було тісно на хмаринці, вони наштовхувалися на кристалики і примерзали до них. Кристалик до кристалика - й утворилося . . .
А що утворилося, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.

Зірки ніжно-білі,
На рукав злетіли,
Поки ніс я їх сюди,
Стали краплями води. (Сніжинки)

Вихователь:
Утворилося багато сніжинок, вони не могли вже залишатися на хмаринці, бо стали важкими. І впали на Землю. А чим вони впали? (Взимку – снігом, влітку - дощем). Але на цьому їхні пригоди не закінчаться. Визирне Сонечко і наші краплинки знову помандрують. Отже, вода в природі постійно рухається, мандрує. Таке переміщення називається кругообіг води в природі.

Вихователь. Давайте подивимося, що ще є в нашій скриньці. Що це? (Глобус). Хто знає, що таке глобус? (Це зображення нашої планети). Різні кольори - це позначення води та суші. Коли космонавти вперше побачили з космосу нашу землю, вони були вражені її красою. 1 назвали її «блакитною планетою.» (Слайд 7) Як ви гадаєте чому? (Тому що на ній дуже багато синього кольору).
Ось подивіться, ніби звичайний аркуш білого кольору, а насправді це не так. Якщо ми його розкладемо, то побачимо, що гри частини його синього кольору лише одна білого. Це суша, а блакитна частина вода. Але хоча води й багато

Вихователь:
Давайте подивимося, що є в нашій скриньці. Що це? (Глобус). Хто знає, що таке глобус? (Це зображення нашої планети). Різні кольори - це позначення води та суші. Коли космонавти вперше побачили з космосу нашу землю, вони були вражені її красою. 1 назвали її «блакитною планетою.» (Слайд 7) Як ви гадаєте чому? (Тому що на ній дуже багато синього кольору).
Ось подивіться, ніби звичайний аркуш білого кольору, а насправді це не так. Якщо ми його розкладемо, то побачимо, що три частини його синього кольору, лише одна білого. Це суша, а блакитна частина – вода. Але хоча води й багато на нашій планеті, та з кожним роком її стає все менше й менше. Тому ми повинні її економити. Малята, а як ми можемо економити воду? (Слайд 8)

Дидактична гра «Оціни вчинок»

1. Водій зупинив автомобіль біля річки, щоб його помити.
2. Мама попросила Дмитрика закрити закрутити кран. Хлопчик відповів: «З нього тече лише краплинка»
3. Дівчинка приїхала до бабусі, яка жила на березі річки. Позамітавши подвір’я, вона висипала сміття у воду.

Продуктивна діяльність

Вихователь. Малята, мені здається в нашій скриньці ще щось є. Давайте подивимося. (Дістаю із скриньки штамповані розмальовки). Цікаво, що це? Хтось здогадався? (Ні) а допоможуть нам це з’ясувати ваші чарівні пальчики і наша жива водичка, яка оживить наш малюнок. За роботу!

Під музичний супровід малята розфарбовують свої роботи і дарують їх гостям

Вихователь. Дітки, а вода - це й справді диво. (Слайд 9)

Підсумок.

Вихователь. Що нового ви дізналися? Що запам’яталося найбільше?

 

Вихователь Бордюг Любов Анаталоіївна