Булінг в закладах дошкільної освіти

Більшість людей вважають, що фізична агресія й соціальне насилля,

характерні для булінгу (англ. bullying – агресивне переслідування,

цькування, залякування тощо), починають проявлятися приблизно з кінця

початкової школи і продовжуються протягом усього періоду середньої

школи. Але, хочете вірте, хочете – ні, булінг серед дітей дошкільного віку

розповсюджений набагато більше, ніж ви можете припустити. Оскільки

така поведінка асоціюється, як правило, з дорослими дітьми, вона часто

упускається з очей у ранньому віці, коли досить важко відрізнити

абсолютно нормальні соціальні експерименти й булінг на ранніх стадіях

формування.

Загалом, певний ступінь ситуативних ударів рукою, щипання й ін. у

дітей дошкільного віку «вважається» нормальним і може бути проявом

самоствердження. Однак, якщо дітям подобається спостерігати, як іншій

людині погано, вони можуть свідомо й систематично знаходити способи,

щоби завдати шкоди своїм «жертвам», навіть до того, що стануть

насміхатись над ними, коли роблять свій поганий учинок.

Булінг може викликати в дітей сильний стрес, страх і тривогу. До

того ж така поведінка впливає не тільки на «жертв». Результати

дослідження показують, що ті, хто в дитинстві був хуліганом, у

майбутньому частіше, ніж інші, вживають наркотики та алкоголь,

ображають своїх друзів, зв’язуються зі злочинністю й мають проблеми у

взаємостосунках з однолітками.

Ваша маленька дитина піддається булінгу, якщо:

їй раптом страшно йти в дитячий садок;

вона скаржиться на головні болі або болі в животі без будь-якої

причини;

чіпляється за вас і проявляє плаксивість;

приходить додому із травмами, які не може пояснити;

залишається на самоті або впадає у стан депресії;

розповідає про якусь дитину, яка робить їй всілякі пакості;

має труднощі з концентрацією уваги;

уникає зорового контакту, коли ви питаєте її про дитячий садок.

 

Що повинні робити батьки, якщо в дошкільному закладі їх дитини

має місце булінг?  

Нижче наводяться поради, що допоможуть батькам впоратися із

ситуацією, що виникла.  

  1. Комунікація (спілкування) – це ключ. Якщо ви підозрюєте, що

ваша дитина піддається в дитячому садку знущанням, дайте їй зрозуміти,

що ви зможете їй допомогти, якщо вона докладно розповість про все.

Якщо ваша дитина виглядає наляканою чи збентеженою, використовуйте

книги в якості легкого доступу до неї, щоб налагодити ваше спілкування

природним чином. Деякі художні твори для дітей звертаються до цієї

тематики. Як тільки ваша дитина розкриє вам усі подробиці про булінг,

зберігайте спокій, не сваріть її та не засуджуйте, обов’язково поясніть, що

ви неодмінно допоможете припинити це насилля.

  1. Порозмовляйте з вихователем. «Навіть не дивлячись на те, що в

дошкільних і подібних їм дитячих закладах дорослі завжди знаходяться

поруч з дітьми, за такою великою кількістю малюків, які безперервно

бігають навкруги, прослідкувати просто нереально», – каже колишній

вихователь Трисія Янг. І, оскільки маленькі хулігани віддають перевагу

тому, щоб ображати дітей, коли дорослі не дивляться, важливо

порозмовляти з вихователем і ввести один одного в курс справи, щоб у

подальшому він був більш уважним і вже прицільно спостерігав за

певними дітьми.

  1. Використовуйте політику відкритих дверей. У дошкільних

закладах існує політика відкритих дверей, що дозволяє батькам

приходити в будь-який час. Тому періодично без попередження

навідуйтесь у групу вашої дитини. Ці неочікувані візити будуть тримати

працівників дитячого садка в тонусі й зменшать імовірність того, що

ваша дитина буде страждати від якогось хулігана.

  1. Заплануйте переговори з батьками. Коли маленькі діти вдаються

до булінгу, їхня поведінка частіше за все запозичується з домашнього

досвіду, тобто у своїй родині вони можуть стати свідками домашнього

насилля, дивитися жорстокі телешоу, чути як їхні брати та сестри

висміюють інших дітей або самі бути жертвами насилля. Тож

порозмовляйте з адміністрацією дошкільного закладу і призначте зустріч

з батьками маленького хулігана, звернувши їхню увагу на його поведінку,

але не дивуйтесь, якщо його батьки не будуть вас слухати, будуть

проявляти байдужість чи почнуть все заперечувати.

  1. Навчіть вашу дитину захищатись від хуліганів. Дайте своїй

дитині певні психологічні інструменти, які вона зможе використовувати

при контакті з хуліганом. Навчіть її достойно триматись, дивитись прямо

в очі кривднику, розповідати дорослим про те, що сталось, та уникати

самотності (бути завжди поруч з іншими дітьми). Ви також можете

розширити можливості дитини, запропонувавши їй пограти в рольові

ігри. Так вона зможе попрактикуватись у тому, що має намір зробити в

подібній ситуації наступним разом. Упевнені в собі діти мають менше

шансів стати мішенню для хуліганів, тому знайдіть способи, щоб

забезпечити вашій дитині адекватну самооцінку. Ви можете допомогти їй

зав’язати дружні стосунки поза межами дошкільного закладу і залучити її

до тих видів активності, що зможуть підвищити її впевненість у собі.

  1. Розгляньте перехід в іншу групу. Іноді булінг може бути

настільки агресивним, що всі ваші зусилля так і не будуть успішними.

Тому, якщо вам не вдасться нічого добитись, порозмовляйте з

адміністрацією на предмет переходу вашої дитини до іншої групи. Якщо

ж і це не вдасться зробити, тоді краще забрати вашу дитину із цього   

дитячого садка.

Булінг у дошкільному середовищі відбувається набагато частіше,

ніж повинен. І якщо ваша дитина стала однією із «жертв», не кажіть їй,

щоб вона стала більш «жорсткою» і не примушуйте її розв’язувати цю

проблему самостійно. Уживайте всих заходів, щоб захистити вашого

малюка, здійснюйте візити в дитячий садок і давайте дитині інструменти,

які не тільки стануть їй у пригоді в ранньому дитинстві, а й допоможуть  

уникнути знущань у майбутньому.

Порадьтеся з дитячим психологом.

Заклад дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу

«Пролісок»

 

План заходів
Всеукраїнського тиждня права

п/п

Захід

Дата проведення

Відповідальні виконавці

  1.  

 

Тема дня: «Право на ім’я»

Заняття: «Право на ім’я»; «Що означають наші імена».

Бесіди: «Чому імена такі різні».

«Хто і чому мене так назвав?».

Читання: І. Глинський «Твоє ім’я – твій друг», «Казка про імена».

А. Бєлий «Ім’я для дитини в українській родині».

К. Щербаков «У сім’ї росте дитина».

Прислів’я: «Добре ім’я – найкраще багатство»,

«Дерево міцне корінням, а людина друзями».

«Не ім’я прикрашає людину, а людина прикрашає ім’я»

11. 12

Вихователі груп

  1.  

Тема дня: «Право на працю, відпочинок та гру»

Заняття:

«Розповіді дітей про улюблені іграшки».

«В умілих руках і сніг спалахне».

Бесіди:

«Хто виготовляє іграшки».

«Як ми відпочиваємо».

«Що таке відпустка».

Читання: І. Кульська «Розумні рученята».

Я. Межанська «Я собі отак навчуся».

Українські народні казки: «Про майстра Івана», «Літаючий корабель»

Ігри: Дидактичні: «Магазин іграшок», «Склади квіточк».

Розігрування ситуацій.

Настільні ігри.

12 .12

Вихователі груп

  1.  

 

Тема дня: «Право на життя, здоров’я, медичну допомогу»

Заняття: «Природа – наш дім».

«Подорож з Лісовичком».

Бесіди: «Я і моє здоров’я».

«Отруйні гриби».

«Шкідливі звички»

Читання: К. Перелісна «Хвора лялька».

Г. Бойко «Зелена аптечка».

К. Ушинський «Півник і бобове зернятко».

В. Осєєва «Ліки».

Ігри: Дидактичні: «Планета плаче», «На прийом до лікаря».

Вправа – імітація: «Зберемо аптечку Айболіту» «Захворіла лялька».

«На що скаржитесь», «Поліклініка».

Прислів’я: «Здоров’я – найкраще багацтво».

«Гроші загубив – нічого не загубив, здоров’я загубив – багато загубив».

«Навчись цінувати здоров’я перш ніж захворієш».

«Чиста вода для хвороби біда».

Розвага:

   «Зайчик застудився»

13. 12

Вихователі груп, керівник музичний, інструктор з фізвиховання

  1.  

 

Тема дня: «Право на повноцінне харчування»

 

Заняття: «Хліб усьому голова».

«Про смачну та здорову їжу».

Бесіди: Корисна та шкідлива їжа».

  «Отруйні ягоди та гриби».  «Салати».

Читання:   С. Шушкевич «Наша мати стіл накрила».

  Д. Чередниченко «Український борщ».

  В. Сухомлинського «Бабусин борщ».

Образотворча діяльність:   Малювання: «Овочі та фрукти».

 Аплікація: «Гриби на лісовій галявині»

Ігри: Дидактичні: «Впізнай на смак», «Звари борщ і компот» , «Кожен грибок у свій козубок».

  С/г: «Сім’я», «Магазин», «Їдальня».

Прислів’я: «Без хліба суха бесіда».

«Без солі, без хліба немає обіду».

«Де хліб і вода, там немає голоду».

«Без солі не смачно, без хліба не ситно».

Робота з батьками: Консультація на тему: «Чим годують відмінників або йод у харчуванні

дітей». В папку – пересувку матеріали: «Харчування дітей дошкільного віку».

14.12

Вихователі груп

  1.  

 

Тема дня: «Всі діти мають право на вільне користування власною культурою і мовою»

Заняття: «Це моя Україна, це моя Батьківщина».

«О, що за мова».

«Ми діти козацького роду».

Бесіди: «Що об’єднує людей».

«Наша мова солов’їна»

Читання:   Є. Лещук «Рідна мова»,

 А. Малишко «Буду я навчатися мови золотої».

 Ю. Шкрумеляк «Я дитина українська».

Образотворча діяльність:  Малювання «Моя рідня земля».

Прислів’я:

«Добрі слова лікують, а погані вбивають».

«Мудре слово – добрий друг у біді».

«Слово до слова – складеться мова».

«Не говори, що знаєш, але знай, що говориш».

Розмістити інформацію про проведення Всеукраїнського тижня права на сайті закладу

15.12

Вихователі груп

Завідувач ЗДО

Завідувач ЗДО__________Надія БОБКОВА

 

Правова освіта дошкільників передбачає ознайомлення дітей з конкретними і зрозумілими їм правами. Дітям доступні основні чотири групи прав:

- Права на гідне існування, виживання, що включає право на життя і здоров'я, житло, їжу, ім'я, родину, турботу батьків, громадянство.

- Права на розвиток, освіту, відпочинок і дозвілля.

- Права на захист від приниження, насильства та експлуатації, а також особливі права дітей-інвалідів та сиріт.

- Права на свободу слова, думки та діяльності.

Педагоги ЗДО ставили перед собою такі завдання: :

- розширити знання дітей про їх права;
- вчити самостійно робити висновки, аналізувати різні ситуації, закріпити права на практиці;
- виховувати почуття власної гідності, впевненість у собі, відповідальність за вчинки, вміння поважати інших людей.

     Дошкільний вік – період, коли в дитини формуються уявлення про навколишній світ, явища суспільного життя, взаємини між людьми. Вступаючи у життя, малюки мають засвоїти багато правил, які склалися в суспільстві. У формуванні моральних стимулів і норм поведінки дитина усвідомлює свої права й обов’язки, як члена родини, члена колективу у дошкільному закладі крізь призму уявлень: бажаного і належного, припустимого і небажаного, можливого і заборонного.
    Основні етапи роботи з дітьми.

     Перш за все нами було визначено завдання, які необхідно було реалізувати в роботі з дітьми, відповідно вимог Базового компоненту:
          • Дитина має знати свої права, обов’язки, може пояснити ці категорії, їх значення.
          • Дитина може перелічити свої права, розуміє значення слів: ”право”, „правило”, „честь”.
          • Дитина може керуватися у своїй поведінці моральними нормами, знати доступні межі поведінки.
          • Ознайомлення дитини з цими категоріями тісно пов’язане з моральним та соціальним вихованням, а також з розвитком взаємин дитини з дорослими та однолітками.

     Відповідно до розпорядження Київської обласної державної адміністрації від 07.12.2018 № 691та листа департаменту освіти і науки від 21.02.2019 № 12-01-13/598, 2019 рік на Київщині оголошено Роком дитини.
Творча група нашого закладу освіти розробила план заходів та спрямований ознайомлення дошкільників з їх правами , зокрема права на доступну та якісну освіту, всебічний розвиток, соціальну підтримку.

Масові заходи у рамках Року дитини у закладі освіти «Пролісок»

Я та моє ім’я (правове виховання в старшій групі)

     МЕТА: Сформувати у дітей позитивне ставлення до свого імені, знати що воно означає. Вчити представляти себе колективу однолітків.
     Розвивати почуття індивідуальності, власної значущості, симпатію дітей одне до одного. Вчити вживати пестливі форми імен, усвідомити, що ім’я може звучати по-різному, радіти з того, що ти є таким, як ти є. Виховувати почуття власної гідності, позитивне ставлення до товаришів, спонукати до взаємодопомоги.

     МАТЕРІАЛ: загадка, вірші, лялька Яринка, символічне сердечко, чарівна скринька, яскрава хустинка, дзеркальце, Конвенція ООН про права дитини.

ХІД ЗАНЯТТЯ

     - Діти, я вас бачу кожен день. Знаю вас добре. Вас пов'язує дуже багато спільного. Однак, кожен з вас відрізняється один від одного.
     - Чим ви відрізняєтесь? (відповіді дітей: одягом, кольором очей, волосся, зріст, характером, ім'ям і т. д.)
     - Так, у кожної людини є ім'я. І його не може не бути, т. К. В Конвенції «Про права дитини» говориться, що кожна дитина має право на ім'я.