Конспект комплексного заняття з пріоритетом логіко-математичних завдань з дітьми старшого дошкільного віку
Інноваційна ідея заняття: ефективне використання універсальної педагогічної технології – кольорових паличок Кюінзенера як специфічного дидактично-ігрового матеріалу, що дає можливість дітям накопичувати чуттєвий досвід, вирішувати численні математичні ситуації, оволодівати різними способами дій, необхідних для засвоєння елементарних математичних понять: число, лічба, елементарні обчислення.
Завдання:
? навчальні:
o формувати у дітей сенсорно-пізнавальну та математичну компетенції;
o вправляти в порядковій та кількісній лічбі, у визначенні попереднього та наступного числа;
o закріпити знання дітей про цифри та числове значення кольорових паличок Кюінзенера;
o продовжувати вчити вирішувати логічні завдання на основі зорового сприйняття інформації та розв’язувати приклади на додавання.
? розвивальні:
o розвивати навчально-пізнавальні навички – уміння слухати, слідкувати за ходом розмірковувань вихователя, цілеспрямовано здійснювати елементарну інтелектуальну та практичну діяльність;
o розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам'ять, комбінаторні здібності, кмітливість, готовність вирішувати проблемні завдання.
? виховні:
o виховувати активність, самостійність;
o вміння розмірковувати;
o інтерес до логіко-математичних знань.
Матеріал:
o панно «Місто Кольорових паличок»,
o палички Кюінзенера,
o картка «Кольорові сходинки»,
o атрибути до гри «Знайди дім для палички», «Невирішені приклади», «Склади кольоровий ряд»,
o кольорові палички для фізкультхвилинки.
Х і д з а н я т т я
І. Психогімнастика
Моя посмішка весела.
Моя посмішка чарівна.
Ось, тримай і ти її.
Посміхайся і рости.
- Добрий день починається гарного настрою, веселої посмішки. Тож посміхніться, малята, один одному і побажайте гарного дня.
- Діти, сьогодні на вас чекає дуже захопливе заняття. Ми встигнемо зробити багато корисних і цікавих справ. Але спочатку пропоную вам пограти в гру.
Логічна гра
- Скільки горішків у пустій склянці?
- Скільки хвостиків у 3-х котів? . . .b l
- Молодці, малята! Але мені здається, що ви сьогодні дещо стомлені. У мене є ідея.
- Я пропоную замість заняття влаштувати собі вихідний день.
- Ви згодні? (Відповіді дітей)
- Давайте пригадаємо, які вихідні дні ви знаєте? (Відповіді дітей)
- Чим ви займаєтесь у вихідний день? (Відповіді дітей)
- Зазвичай дорослі, ваші мами і тата, планують чим сім’я займатиметься на вихідних.
- Я теж хочу вам запропонувати. Згодні? (Відповіді дітей)
- Оскільки у нас сьогодні вихідний день, я запрошую вас на екскурсію до загадкового міста, де живуть дивні жителі.
- Ви хочете з ними познайомитися? (Відповіді дітей)
- Щоб потрапити до загадкового міста, нам потрібно піднятися по кольорових сходинках.
- Ви згодні?
- А ось і наші сходинки.
Ігрова вправа «Кольорові сходинки»
(діти промовляють вірш і уявно піднімаються по «кольорових сходинках»)
- Ось ми з вами і прибули до Кольорового міста.
- Діти, погляньте, хто живе в цих гарненьких будиночках? (кольорові палички, кольорові жителі)
- Діти, що це місто нагадує вам? (Припущення дітей)
- Ой, а що я чую? Он вже і перша сварка. Геометричні фігури не можуть знайти спільної мови з кольоровими паличками.
- Давайте спробуємо їх помирити.
- Друзі, не сваріться, а з дітками нашими помиріться.
- А для цього ми спочатку пограємося із паличками.
Ігрова вправа «Від найменшої до найбільшої»
(Діти викладають кольорові палички від найменшої до найбільшої)
- Що ви можете сказати про ці палички? (Діти розглядають палички і роблять висновок, що вони різні за кольором, різні за розміром і кожна паличка відповідає певній цифрі, що з паличками можна гратися, будувати різні фігури, виконувати інші ігрові вправи)
Ігрові вправи з паличками
- Палички приготували для вас задачу:
- До математичної школи тітоньки Сови прискакало 6 зайчиків, потім прийшла 1 лисичка. Скільки всього звірят прийшло до математичної школи?
- І кольорові палички допоможуть нам розв’язати задачу.
- Скільки зайчиків прискакало до математичної школи? (6)
- Скільки прийшло лисичок? (1)
- Покладіть кольорову паличку, що відповідає цифрі 1.
- Лисичка прийшла до зайчиків в клас, то звіряток стало більше чи менше? (Більше)
- Ми будемо додавати чи віднімати? (Додавати)
- Приєднайте зелену паличку до білої.
- Щоб дізнатися, скільки всього звіряток прийшло до школи, нам потрібно знайти довжину палички, яка складається із 6 і 1.
- Це чорна паличка 7.
- Скільки всього прийшло звіряток до школи? (7)
- А тепер давайте рішення задачі викладемо за допомогою цифр. (Дитина викладає на дошці: 6+1=7). За іншими прикладами діти самі складають задачу і викладають із паличок на місцях.
- А зараз я пропоную вам ось ці кольорові картки.
- Яку фігуру вони вам нагадують? (квадрат)
- А ми зараз за допомогою цих квадратів спробуємо побудувати кольоровий ряд.
Ігрова вправа «Кольоровий ряд»
(діти по черзі виходять із кольоровою карткою і шикуються у певній послідовності.
Вихователь запитує з чим асоціюється кожний колір і
перевіряють чи правильно при цьому побудували цифровий ряд)
Рахунок від 10 до 1
- Вихователь пропонує дітям розглянути «кольорове місто» і з’ясувати, які ще геометричні фігури живуть тут.
Графічні трансформації
Дидактична гра «Які фігури сховав у тваринах художник?»
- Коли художник малював цих твариноk, то помітив, що в їхніх зображеннях можна відшукати різні геометричні фігури.
- Уважно роздивіться і подумайте в яких із намальованих тваринок сховалися фігури? Які? (Діти діляться своїми припущеннями)
Фізкультхвилинка
Дидактична гра «Про що ти подумав»
(Вихователь роздає дітям намальовані геометричні фігури і діти домальовують їх,
уявивши себе художниками.
Після закінчення роботи дарують свої роботи кольоровим жителям)
- Діти, вам сподобалася наша екскурсія?
- Яку добру справу ми зробили?
- Але вже час додому повертатися, то ж давайте сядемо за столики і побудуємо собі потяг, який дуже швидко нас довезе додому.
Гра «Часу ми не гаймо, потяг всі складаймо»
- Ну що? Збудували потяг?
- Скільки вагонів у вашого поїзда?
- Якого кольору вагон стоїть п’ятим, восьмим?
- Який вагон праворуч від синього, зліва від жовтого?
- Який вагон довший за зелений і коротший за оранжевий?
- Який номер найдовшого вагона, а найкоротшого?
- Скільки білих вагонів потрібно, щоб вони стали як оранжевий, жовтий? . . .
- Молодці, малята.
Ось і закінчилась наша гра.
Повертатись нам пора.
Працювали ви завзято.
Дуже вправні ви, малята.